Сторінки

середа, 4 грудня 2019 р.

Урок 20. Образ Жульєна Сореля



Урок № 20

Стендаль (Марі Анрі Бейль, 1783 – 1842). «Червоне і чорне»


Образ Жульєна Сореля. 
Зображення соціального середовища у творі. Символіка 


Матеріали до уроку
Головний герой роману Стендаля Жульєн Сорель — незвичайна, непересічна особистість. Він прагне, щоб людську гідність, розум та здібності поважали — незалежно від походження людини;  щоб ці якості давали змогу зробити кар’єру, отримати відповідне моральне та матеріальне заохочення від суспільства. Мета цілком відповідає здоровому глузду й загальнолюдським нормам. Проте тогочасне суспільство до цього ще не було готовим. Тому героєві доводиться йти до мети різними шляхами.

Проблемне питання
Шлях Жульена Сореля – це шлях злету чи шлях падіння?

Словникова робота 
Конфлікт — це суперечність, зіткнення, що є основою боротьби між персонажами й зумовлює розвиток подій у художньому творі. Саме в процесі розгортання й розв’язання конфліктів виявляються риси характеру персонажів.
Честолюбність – прагнення бути відомим; жага слави.
Кюре – у Франції  та Бельгії  так називають  католицького священника.
Абат  настоятель католицького чоловічого монастиря
Буржуазія  –  панівний клас капіталістичного суспільства, що володіє власністю на засоби виробництва і що існує за рахунок експлуатації найманої праці.
Буржуа – представник буржуазії.

Ознайомитись!

Жульєн Сорель

Ілюстрація Анрі Дюбоше (1884)

 Проаналізуймо етапи життя героя й визначмо: до злету чи падіння вони   належать
Жульєн на посаді вихователя дітей мера міста пана де Реналя.
 Юнак закохується в пані де Реналь. Побачивши, що подобається їй, вирішує закохати її в себе й використати це для просування вгору. Що це? (Падіння)
Жульєн намагається грати роль «світського лева», але викликає лише сміх, адже йому бракує досвіду. Ці його намагання відлякують пані де Реналь. Під впливом темпераменту юнак забуває про роль і починає палати щирою пристрастю, при цьому домагається взаємності. Це що? (Злет за автором і падіння за загальнолюдськими та християнськими моральними нормами.)
Незважаючи на романтику пристрасних почуттів, Сорель засвоює чимало «корисного» для майбутніх перемог, навчається краще розуміти оточуючих. «Це виховання любов’ю, яке провадилось жінкою зовсім недосвідченою, було для нього справжнім щастям. Жульєн безпосередньо побачив суспільство саме таким, яким воно тоді було»: «на перший план виступали різні складні інтриги». Це злет чи падіння? (Ні те, ні інше, герой набуває досвіду.)

У Безансонській семінарії . Жульєн уважає, що серед обмежених і нерозвинених семінаристів він легко стане першим учнем, говорячи: «За Наполеона я був би сержантом, а серед цих майбутніх кюре я буду старшим вікарієм». I він дійсно стає першим, але не «своїм», не здобуває поваги, адже в очах посередності бути надто розумним — гріх гордині. Даремно Сорель силкується стати «як усі». Усе одно, «і після багатьох місяців невпинних зусиль Жульєн усе ще мав вигляд людини, що мислить». Як це розцінювати? (Як злет душі, але падіння для кар’єри.)

У Парижі, у родині де Ла-Молів,  Жульєн знову діє через жінку. Його кохання вже «цивілізоване», нагадує цілеспрямовану облогу, націлену на те, щоб зламати гордість Матильди. розігравши свою партію як по нотах, Сорель отримує все, про що мріяв: вродливу жінку, шляхетний титул і навіть офіцерський мундир. Але заплачено за це надто дорого: Сорель уже не мрійник, готовий померти за книжку, а самозакоханий егоїст. Почувши від Матильди звістку про присвоєння йому звання гусарського поручика, Жульєн говорить собі: «Отже, роман мій завершений, і я завдячую цим тільки самому собі. Я примусив це горде страховисько покохати себе. Її батько не може жити без неї, а вона — без мене». Що це? (Падіння)
 Саме в цей момент із Жульєном відбувається катастрофа: пані де Реналь пише маркізові де Ла-Молю про те, що Сорель — безсоромний кар’єрист, аморальна людина. Маркіз відмовляється віддати за нього свою дочку. Жульєн їде до Вер’єра, стріляє в пані де Реналь і потрапляє до в’язниці. Самотні години у в’язниці й каяття повернули його до «природного стану». Він відмовляється від допомоги, від самозахисту, на суді гордо заявивши: «Ви бачите перед собою простолюдина, обуреного проти свого низького походження... Ось мій злочин, добродії...» Як ви це розцінюєте? (Як злет)


 Якого висновку можна дійти, проаналізувавши все сказане?

Висновок
Життя героя складалося зі злетів і падінь, залежно від того, що брало гору — «природна людина» чи «цивілізована людина». Фінал твору свідчить про духовний злет Жульєна, хоча й дорогою ціною.



Світовідчуття  героя
Цивілізована людина
Природна людина
Гордість, честолюбство, розсудливість, аналітичний розум – різновид зброї, за допомогою якої Жульєн Сорель прокладав свій  шлях.
Сором’язливість, нерішучість,  пристрасна чутливість, що породила мету – вибитися в люди, самоствердитися



















Висновки
Проблемне питання
¦ Чому Сорель отримав такий суворий вирок?
¦ У чому полягає сутність внутрішньої драми головного героя 
У боротьбі «природної людини» з «цивілізацією»;  неможливості людям низького стану зберегти й проявити свою індивідуальність у тогочасному суспільстві. 

 Інтерактивна вправа «Мікрофон»
 Продовжте речення:
Історія Жульєна Сореля наштовхнула мене на думку про те,  що…
Сутність внутрішньої драми головного героя полягає
Цитатне коментування
Проілюструйте риси характеру Жульєна Сореля відповідними прикладами й цитатами з тексту.
•     Розум;
•     чуйність;
•     працьовитість;
•     наполегливість;
•     чесність;
•     покора;
•     рішучість;
•     власна гідність;
•     романтичність;
•     щирість;
•     хитрість;
•     лицемірство;
•    егоїзм;                                         
•    користолюбство;
•    пристосовництво;                        
•    безвір’я;
•    марнославство
Проблемне питання
¦ Чому Сорель отримав такий суворий вирок?
¦ У чому полягає сутність внутрішньої драми головного героя (зважаючи на авторський задум роману)?
У боротьбі «природної людини» з «цивілізацією»; неможливості людям низького стану зберегти й проявити свою індивідуальність у тогочасному суспільстві.)

Продовжте речення:
Історія Жульєна Сореля наштовхнула мене на думку про те, що …


Опрацювати
http://fliphtml5.com/login.php?register

Виконайте завдання
Встановіть послідовність розташування частин тексту  у творі.
o  Провінційне містечко Вер'єр.
o  В'язниця.
o  Жульєн знову проникає у спальню пані де Реналь.
o  Пан мер і його дружина.
o  Фатальний постріл.
o  Крик півня.
o  Король у Вер'єрі
o  Родина Сореля і його син Жульєн.
o  Матильда де Ла-Моль.
o  Жульєн задовільняє своє честолюбство.
o  Анонімний лист.
o  Сорель - лісопильник, тесляр.
o  Париж. Робота бібліотекарем.
o  Пані де Реналь і Жульєн.
o  Жульєн вирішує вступити в семінарію.
o  Переговори(Жульєна) Сореля і пана мера.
o  Англійські ножиці.
o  Прощання з пані де Реналь.
o  Велике місто - Безансон.









Немає коментарів:

Дописати коментар