Тема уроку
Конфлікт головного героя Жульена Сореля із суспільством як сюжетний стрижень роману. Внутрішня драма героя як наслідок цього конфлікту
Словникова робота
Кюре – у Франції та Бельгії так називають католицького священника.
Кюре – у Франції та Бельгії так називають католицького священника.
Абат - настоятель католицького чоловічого монастиря.
Семінарія (від лат. seminarium — «розсадник») — навчальний заклад для підготовки духівництва.
Буржуазія – панівний клас капіталістичного суспільства, що володіє власністю на засоби виробництва і що існує за рахунок експлуатаці найманої праці.
Буржуа – представник буржуазії
Повторення
Згадай! Ти вже це знаєш!
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A7%D0%B5%D1%80%D0%B2%D0%BE%D0%BD%D0%B5_%D1%82%D0%B0_%D1%87%D0%BE%D1%80%D0%BD%D0%B5
,,Червоне та чорне" (фр. Le Rouge et le Noir, 1830) — роман, написаний Стендалем у 1830 р. Іноді його ще називають хронікою
XIX століття. У романі розкривається трагічна історія Жульєна Сореля, «в душі котрого йде боротьба між природною шляхетністю й небезпечними примарами честолюбства». Показуючи життя героя, автор одночасно змальовує три соціальні шари французького суспільства після революції 1793 року: буржуазію, духовенство, дворянство.
XIX століття. У романі розкривається трагічна історія Жульєна Сореля, «в душі котрого йде боротьба між природною шляхетністю й небезпечними примарами честолюбства». Показуючи життя героя, автор одночасно змальовує три соціальні шари французького суспільства після революції 1793 року: буржуазію, духовенство, дворянство.
Робота над темою уроку
Конфлікт головного героя Жульена Сореля
із суспільством як сюжетний стрижень роману. Внутрішня драма героя як наслідок цього конфлікту
Жульєн Сорель — представник покоління початку 20-х років
XIX століття. Йому притаманні риси романтичного героя: незалежність, почуття власного достоїнства, бажання змінити долю, бажання боротися і добиватися мети. Він яскрава особистість, в ньому все вище норми: сила розуму, волі, мрійливості, цілеспрямованості.
Наш герой — син теслі. Він живе в маленькому провінційному містечку Верьере з братами і батьком і мріє вирватися звідси у великий світ. В Верьере його ніхто не розуміє. «Усі домашні зневажали його, і він ненавидів своїх братів і батька …» Юнак з раннього дитинства марив військовою службою, його кумиром був Наполеон. Після довгих роздумів він вирішує: єдина можливість чого-небудь досягти в житті і вирватися з Верьера — стати священиком. «Пробити дорогу для Жюльєна насамперед означало вирватися з Вер’єра; батьківщину свою він ненавидів. Все, що він бачив тут, будоражило його уяву ».
І ось перша перемога, перший «вихід у світ». Жульєна запрошує до себе в будинок вихователем дітей мер Верьера пан де Реналь. Уже через місяць діти обожнювали молодого вихователя, батько сімейства перейнявся до нього повагою, а пані де Реналь відчувала до нього щось більше, ніж просто повагу. Однак Жюльєн почував себе тут чужим: «він відчував лише ненависть і відразу до цього вищого світу, куди він був допущений тільки до краєчку стола …» Життя в будинку пана де Реналя було наповнене лицемірством, прагненням до наживи, боротьбою за владу, інтригами і плітками. «Совість Жюльєна стала нашіптувати йому: « Ось воно — це брудне багатство, якого і ти можеш досягти й насолоджуватися ним, але тільки в цій компанії. О Наполеон! Який прекрасний було твій час! .. » Жульєн почував себе самотнім у цьому світі.
Завдяки заступництву кюре Шелана Сорель потрапляє в Безансонскій духовну семінарію. «Якщо Жульєн тільки очерет коливний, нехай загине, а якщо це людина мужня, нехай пробивається сам», — сказав про нього абат Пірар.
І Жульєн став пробиватися. Навчався він старанно, але від семінаристів тримався осторонь. Дуже скоро побачив, що «знання тут і в гріш не ставлять», бо «успіх в науках здається підозрілим». Жульєн зрозумів, що заохочується: лицемірство, «аскетичне благочестя». Як не намагався юнак прикидатися дурником і нікчемою, він не міг сподобатися ні семінаристам, Ні начальству семінарії — надто вже відрізнявся він від інших. І нарешті — перше підвищення: його призначили репетитором по Новому і Старому Завіті. Жульєн почував підтримку абата Пірара і був вдячний йому за це. І раптом — несподівана зустріч з єпископом, яка вирішила його долю. Жульєн переїжджає в Париж, в будинок маркіза де Ла-Моля і стає його особистим секретарем. Ще одна перемога. Починається життя в особняку маркіза. Що ж він бачить? «У цьому особняку не допускалися ніякі похвальні відгуки про Беранже, про опозиційні газети, про Вольтера, про Руссо, ні про що б то не було, що хоч трохи віддавало вільнодумством і політикою. Найменша жива думка здавалася грубістю ». Перед ним відкривався новий світ. Але цей новий світ був таким же, як і світло в Верьере і Безансоні. Все було засноване на лицемірстві і наживі. Жульєн приймає всі правила гри і намагається зробити кар’єру. Його очікувала блискуча перемога.
Але роман з дочкою маркіза Матільдою розладнав всі плани Жульєна. Матильду, цю пересичену світську красуню, привабили в Жюльєні його розум, неординарність і безмежне честолюбство. Але любов ця була зовсім не схожа на яскраве і світле почуття, яке пов’язувало Жульєна з пані де Реналь. Любов Матильди і Жульєна скоріше нагадувала дуель двох честолюбців. Але вона цілком могла б закінчитися шлюбом, якби не лист пані де Реналь, написаний під впливом братів-єзуїтів. «Скільки чудових планів — і ось в одну мить … все це розсипається на порох», — думає Сорель. Лист пані де Реналь зруйнував всі плани Жульєна і ставив крапку в його кар’єрі. Прагнучи помститися, він здійснює безрозсудний вчинок — в вер’єрського церкви стріляє в пані де Реналь. Отже, все, чого так довго і цілеспрямовано домагався Жульєн, доводив, що він Особистість, було зруйновано. Після цього будуть в’язниця, суд, вирок. Довго розмірковуючи перед судом, Жульєн розуміє, що йому немає в чому каятися: саме те суспільство, куди він так прагнув потрапити, побажало зломити його, в його особі воно вирішило покарати тих молодих людей низького стану, які насмілилися проникнути в «хороше суспільство». Жульєн знаходить в собі мужність гідно зустріти смерть. Так гине розумна і непересічна людина, що зважилася зробити кар’єру, не гребуючи ніякими засобами.
Згадай! Ти це знаєш!
Конфлікт — це суперечність, зіткнення, що є основою боротьби між персонажами й зумовлює розвиток подій у художньому творі. Саме в процесі розгортання й розв’язання конфліктів виявляються риси характеру персонажів.
Джерела інформації:
http://www.parta.com.ua/ukr/school_program/view/17/
http://dovidka.biz.ua/obraz-zhulyena-sorelya/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
XIX століття. Йому притаманні риси романтичного героя: незалежність, почуття власного достоїнства, бажання змінити долю, бажання боротися і добиватися мети. Він яскрава особистість, в ньому все вище норми: сила розуму, волі, мрійливості, цілеспрямованості.
Наш герой — син теслі. Він живе в маленькому провінційному містечку Верьере з братами і батьком і мріє вирватися звідси у великий світ. В Верьере його ніхто не розуміє. «Усі домашні зневажали його, і він ненавидів своїх братів і батька …» Юнак з раннього дитинства марив військовою службою, його кумиром був Наполеон. Після довгих роздумів він вирішує: єдина можливість чого-небудь досягти в житті і вирватися з Верьера — стати священиком. «Пробити дорогу для Жюльєна насамперед означало вирватися з Вер’єра; батьківщину свою він ненавидів. Все, що він бачив тут, будоражило його уяву ».
І ось перша перемога, перший «вихід у світ». Жульєна запрошує до себе в будинок вихователем дітей мер Верьера пан де Реналь. Уже через місяць діти обожнювали молодого вихователя, батько сімейства перейнявся до нього повагою, а пані де Реналь відчувала до нього щось більше, ніж просто повагу. Однак Жюльєн почував себе тут чужим: «він відчував лише ненависть і відразу до цього вищого світу, куди він був допущений тільки до краєчку стола …» Життя в будинку пана де Реналя було наповнене лицемірством, прагненням до наживи, боротьбою за владу, інтригами і плітками. «Совість Жюльєна стала нашіптувати йому: « Ось воно — це брудне багатство, якого і ти можеш досягти й насолоджуватися ним, але тільки в цій компанії. О Наполеон! Який прекрасний було твій час! .. » Жульєн почував себе самотнім у цьому світі.
Завдяки заступництву кюре Шелана Сорель потрапляє в Безансонскій духовну семінарію. «Якщо Жульєн тільки очерет коливний, нехай загине, а якщо це людина мужня, нехай пробивається сам», — сказав про нього абат Пірар.
І Жульєн став пробиватися. Навчався він старанно, але від семінаристів тримався осторонь. Дуже скоро побачив, що «знання тут і в гріш не ставлять», бо «успіх в науках здається підозрілим». Жульєн зрозумів, що заохочується: лицемірство, «аскетичне благочестя». Як не намагався юнак прикидатися дурником і нікчемою, він не міг сподобатися ні семінаристам, Ні начальству семінарії — надто вже відрізнявся він від інших. І нарешті — перше підвищення: його призначили репетитором по Новому і Старому Завіті. Жульєн почував підтримку абата Пірара і був вдячний йому за це. І раптом — несподівана зустріч з єпископом, яка вирішила його долю. Жульєн переїжджає в Париж, в будинок маркіза де Ла-Моля і стає його особистим секретарем. Ще одна перемога. Починається життя в особняку маркіза. Що ж він бачить? «У цьому особняку не допускалися ніякі похвальні відгуки про Беранже, про опозиційні газети, про Вольтера, про Руссо, ні про що б то не було, що хоч трохи віддавало вільнодумством і політикою. Найменша жива думка здавалася грубістю ». Перед ним відкривався новий світ. Але цей новий світ був таким же, як і світло в Верьере і Безансоні. Все було засноване на лицемірстві і наживі. Жульєн приймає всі правила гри і намагається зробити кар’єру. Його очікувала блискуча перемога.
Але роман з дочкою маркіза Матільдою розладнав всі плани Жульєна. Матильду, цю пересичену світську красуню, привабили в Жюльєні його розум, неординарність і безмежне честолюбство. Але любов ця була зовсім не схожа на яскраве і світле почуття, яке пов’язувало Жульєна з пані де Реналь. Любов Матильди і Жульєна скоріше нагадувала дуель двох честолюбців. Але вона цілком могла б закінчитися шлюбом, якби не лист пані де Реналь, написаний під впливом братів-єзуїтів. «Скільки чудових планів — і ось в одну мить … все це розсипається на порох», — думає Сорель. Лист пані де Реналь зруйнував всі плани Жульєна і ставив крапку в його кар’єрі. Прагнучи помститися, він здійснює безрозсудний вчинок — в вер’єрського церкви стріляє в пані де Реналь. Отже, все, чого так довго і цілеспрямовано домагався Жульєн, доводив, що він Особистість, було зруйновано. Після цього будуть в’язниця, суд, вирок. Довго розмірковуючи перед судом, Жульєн розуміє, що йому немає в чому каятися: саме те суспільство, куди він так прагнув потрапити, побажало зломити його, в його особі воно вирішило покарати тих молодих людей низького стану, які насмілилися проникнути в «хороше суспільство». Жульєн знаходить в собі мужність гідно зустріти смерть. Так гине розумна і непересічна людина, що зважилася зробити кар’єру, не гребуючи ніякими засобами.
Згадай! Ти це знаєш!
Конфлікт — це суперечність, зіткнення, що є основою боротьби між персонажами й зумовлює розвиток подій у художньому творі. Саме в процесі розгортання й розв’язання конфліктів виявляються риси характеру персонажів.
Сюжéт (фр. sujet — тема, предмет від лат. subjectum — підмет, суб'єкт) —це подiя чи система подій у літературному творі, через які автор розкриває характери персонажів і весь зміст твору;
Основні елементи сюжету:
· Експозицiя
· Зав'язка
· Розвиток дiї
· Кульмінація
· Розв'язка
Опрацюємо узагальнюючу таблицю
Елементи сюжету
|
Сюжетні перипетії
|
Зміст і характер конфлікту
|
Експозиція
|
Розповідь про життя Жульєна Сореля в домі батька. Нездатність хлопця до фізичної праці, захоплення книгами викликають вороже ставлення до нього з боку батька-теслі та братів
|
Між освіченістю та неуцтвом, невіглаством; тонкою організацією душі та грубою фізичною силою
|
Зав’язка
|
Мер міста пан де Реналь запрошує Жульєна гувернером до своїх дітей
|
Між бажаннями, можливостями Сореля і його низьким походженням; між захопленням високими ідеями, жагою наслідування кумирові Наполеону й становищем гувернера
|
Розвиток дії
|
Кохання пані де Реналь;навчання в Безансонській семінарії; знайомство з маркізом де Ла-Моль, кохання Матильди.
Просування Жульєна по службі. Питання про одруження з Матильдою. Лист пані де Реналь у відповідь на запит маркіза де Ла- Моля про особу Жульєна Сореля
|
Між справжніми почуттями та бажанням самоствердитися у відповідному суспільстві; між духовними, інтелектуальними запитами Сореля та пануванням культу задоволення фізичних потреб у семінарії; між презирливим ставленням представників вищого класу до «плебеїв» і прагненням Сореля стати з ними на один щабель завдяки своєму розуму, здібностям і таланту
|
Кульмінація
|
Постріл у церкві в пані де Реналь. Бажання Сореля з гідністю піти з життя
|
Між честолюбними уявленнями та реальними діями, між мріями та дійсністю
|
Розв’язка
|
Роздуми Жульєна Сореля у в’язниці. Поведінка пані де Реналь та Матильди де Ла-Моль. Страта головного героя. Смерть пані де Реналь і глибоке горе та захоплення Матильди
|
Між бажаннями підвищити свій статус та звести рахунки з огидним йому світом; між справжнім коханням і коханням заради досягнення корисливої мети; між провиною та покаранням
|
Очікувані висновки
• У самій назві твору «Червоне і чорне» уже закладено символічне протиріччя, конфлікт «червоне» — це революція, «чорне» — реакція, що запанувала у Франції в період Реставрації, оскільки твір Стендаля «Червоне і чорне» визначається як соціально-психологічний роман, своєрідне історико-філософське дослідження буржуазного ладу XIX століття; конфлікт між мрією та дійсністю, честолюбством і справжнім коханням.
Червоне
|
Чорне
|
Жульєн
щирість
чесність
мрія
життя
|
Сорель
лицемірство
корисливість
реальність
смерть
|
Жульєн Сорель — головний герой роману Стендаля «Червоне і чорне». Образ Жульєна Сореля — складний і неординарний, це цілеспрямована людина, яка хоче досягти мети будь-якими засобами. Трагедія Жульєна Сореля полягає, перш за все, в неможливості реалізувати свої ідеали у оточуючій дійсності. Жюльєн не відчуває себе своїм ні серед аристократів, ні серед буржуа, ні серед духовного стану, ні, тим більше, серед селян.
Розглянемо ілюстрації до роману Стендаля " Червоне і чорне":
Розглянемо ілюстрації до роману Стендаля " Червоне і чорне":
Робота з текстом
Склади характеристику образу Жульєна Сореля за планом.
1. ПОРТРЕТ
- Яким постає перед читачем Жульєн Сорель на початку твору? Що вирізняє юнака серед інших?
- Яким ми бачимо Жульєна у сприйнятті пані де Реналь? ( гл.V)
- Визнач і узагальни провідні деталі опису зовнішності героя. Як змінюється зовнішність героя протягом твору?
- Спираючись на текст, змалюй словесні портрети Жульєна-семінариста, Жульєна-поручика гусарського полку, Жульєна-в’язня.
2. СОЦІАЛЬНЕ ПОХОДЖЕННЯ. РОДИНА
- Що відомо про походження та родину головного героя? У якій атмосфері зростав Жульєн?
- Які були взаємини Жульєна з родиною? Як герой ставиться до свого походження?
- Яке місце у соціальній ієрархії належало Сорелю за його походженням? Чи влаштовувало це героя? Чому?
3. ОСВІТА і ВИХОВАННЯ
- Як здобував освіту Жульєн? Що можна сказати про характер цих знань? Чи займався самоосвітою герой і що саме його цікавило?
- Які знання набув Жульєн у семінарії? Якими знаннями володів герой під час служби у маркіза де Ла-Моля?
- Поміркуй, чи могла освічена людина низького походження пробити собі дорогу в житті завдяки знанням в умовах тогочасного суспільства?
4. ЗАХОПЛЕННЯ, ПРАГНЕННЯ, МРІЇ
- Розкажи про захоплення Жульєна читанням.
- Яку життєву мету поставив перед собою герой твору? Чи були у нього кумири?
- Чому прикладом для наслідування Жульєн обирає долю Наполеона Бонапарта? Чи вірний Сорель своєму кумирові?
5. ОСНОВНІ ПОДІЇ ЖИТТЯ.
Склади «ланцюжок» подій
6. КАР’ЄРА
- Про яку кар’єру спочатку мріяв Жульєн Сорель?
- Яку посаду він отримує в домі де Реналів?
- Що змусило Жульєна вступити до Безансонської семінарії? Про яку кар’єру він тепер мріяв?
- Які можливості перед Сорелем відкривала кар’єра священика? Чи вдається йому досягти бажаного? Чому?
- Які перспективи відкриваються для Жульєна в Парижі? Ким він стає?
- Чим закінчується кар’єра Жульєна Сореля і які тому причини?
7. ОСНОВНІ РИСИ ХАРАКТЕРУ (двоїстість натури)
- Назви основні риси характеру Жульєна Сореля.
- Як співвідносяться між собою думки і вчинки героя? Про що це свідчить?
- Завдяки якому авторському прийому ми дізнаємося про істинні думки, почуття Жульєна Сореля? (внутрішні монологи)
- Коли головний герой стає самим собою, чи збігаються його думки із вчинками?
Джерела інформації:
http://school.xvatit.com/index.php?title=%D0%9A%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F:%D0%92%D0%BD%D1%83%D1%82%D1%80%D1%96%D1%88%D0%BD%D1%8F_%D0%B4%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B0_%D0%B3%D0%B5%D1%80%D0%BE%D1%8F._%D0%86%D0%BB%D1%8E%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97:_%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%B5%D0%BE%D0%BA%D0%BB%D1%96%D0%BF%D0%B8,_%D0%B0%D1%83%D0%B4%D1%96%D0%BE,_%D1%84%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%97,_%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D0%BA%D0%B8,_%D1%82%D0%B0%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D1%86%D1%96,_%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D1%96%D0%BA%D1%81%D0%B8,_%D0%BC%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D0%B8%D0%BC%D0%B5%D0%B4%D1%96%D0%B0
http://www.parta.com.ua/ukr/school_program/view/17/
http://dovidka.biz.ua/obraz-zhulyena-sorelya/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
Немає коментарів:
Дописати коментар