Зарубіжна література
Рівень стандарту
10 клас
10 клас
Соціально-психологічна проза ХІХ століття
Урок №1
Вступ. Із літератури реалізму
Загальна
характеристика розвитку культури та літератури
XIX століття. Реалізм як напрям у світовій літературі
XIX століття. Реалізм як напрям у світовій літературі
План уроку
1. Розквіт реалістичної літератури, його зв'язок із розвитком природничих
наук.
2. Майстри соціальної прози: Стендаль, О.Бальзак, Г.Флобер, Ч.Діккенс, Генрі Джеймс, Ф.Достоєвський, Л.Толстой, А.Чехов та ін.
2. Майстри соціальної прози: Стендаль, О.Бальзак, Г.Флобер, Ч.Діккенс, Генрі Джеймс, Ф.Достоєвський, Л.Толстой, А.Чехов та ін.
3. Роль художньої
літератури у культурному та суспільному житті ХІХ століття
Матеріали до уроку
Теорія літератури
Реалізм
(латин.
— речовий, дійсний) — напрям у літературі й мистецтві, що набув розвитку в
1830-х роках спочатку у Франції, а в ХІХ
столітті поширився
по всій Європі та Америці. Основоположним для
реалізму стає принцип відповідності мистецтва реальній дійсності. Ключовою є
проблема взаємовпливу людини й середовища, а також впливу конкретної
соціально-історичної ситуації на формування особистості.
Соціально-психологічна
проза – прозові твори, у
яких порушуються важливі суспільні проблеми й відтворені явища, які визначають
особливості влаштування суспільства через розкриття психології героїв, їхніх
думок, прагнень і переживань. (Стендаль, О.Бальзак, Г.Флобер, Ч.Діккенс,
Г.Джеймс, Ф.Достоєвський, Л.Толстой, А.Чехов)
Соціально-психологічний роман – один із різновидів романного жанру, в якому в складних, часто
екстремальних життєвих ситуаціях розкриваються багатогранні характери героїв з
усім розмаїттям їхнього психологічного функціонування у соціальному середовищі.
На відміну від соціально-побутових творів, автор соціально-психологічного твору
досліджує взаємини особи і соціуму, враховуючи психологічні чинники:
інтелектуальні зусилля, емоції, інтуїцію, свідомі й несвідомі поривання людини.
Найвідоміші соціально-психологічні романи у
XIX столітті створили Стендаль, О.Бальзак, Ч.Діккенс, О.Пушкін, М.Лермонтов, І.Тургенєв, Л.Толстой, Ф.Достоєвський.
XIX столітті створили Стендаль, О.Бальзак, Ч.Діккенс, О.Пушкін, М.Лермонтов, І.Тургенєв, Л.Толстой, Ф.Достоєвський.
Психологізм літературного твору — це зображення письменником внутрішнього світу героїв:
повне, проникливе та скрупульозне змалювання їхніх почуттів, емоцій, думок і
переживань, акцентування уваги на тонкому аналізі психології людини.
Психологізм різною мірою притаманний творам різних епох, але в добу реалізму
він мав свої особливості. Так, Стендаль, зображуючи конфлікт
непокірного героя із суспільним ладом, сміливо заглиблюється в «життя
пристрастей» свого персонажа. Саме Стендаль зробив психологічний аналіз своєрідною
«нормою» літературної творчості письменників-реалістів. Натомість Бальзак
умотивовує психологію своїх героїв переважно впливом суспільних законів і
моралі. Ближче до доби раннього модернізму психологізм літературних творів дещо
змінюється: психологія героя вмотивовується переважно не соціальними
обставинами, а ірраціонально-фізіологічними чинниками (романи братів Гонкур, Еміль
Золя).
Періодизація культурного процесу ХІХ століття
Культурний
процес ХІХ століття (звісно, дуже умовно і не беззастережно) за
домінантами
можна розподілити на такі головні етапи:
початок XIX ст. — 1830‑і роки — доба
романтизму;
1840–1860‑і роки — доба
реалізму;
1870–1890‑і роки — доба
раннього модернізм.
Повторення
Згадай!
Ти це знаєш!
Романтики
ХІХ ст.
|
Письменники,
які поєднували у своїй творчості риси романтизму* та реалізму**
|
Реалісти
ХІХ ст.
|
Е. Т. А. Гофман,
Г. Гейне, Дж. Г. Байрон,
А.
Міцкевич, В. Гюго
|
О. Пушкін,
М.
Лермонтов,
М. Гоголь, В. Вітмен
|
О. де
Бальзак,
Ф. Достоєвський,
Л.
Толстой,
М.
Некрасов, Е. Золя,
Г. Ібсен, А.
Чехов,
Дж. Б. Шоу
|
Ознайомся докладніше!
Романтизм*
сhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%82%D0%B8%D0%B7%D0%BC
Реалізм**
Найважливіші суспільні, історичні, наукові події XIX століття
Зарубіжна література
підручник для 10 класу (рівень стандарту)
Автор: Ковбасенко Ю. І.
Українська мова навчання
Видавництво: Грамота
Рік: 2010
Порівняльна
характеристика романтизму і реалізму
Романтизм
|
Реалізм
|
Загальні
параметри
|
|
Неприйняття
буденності,
утеча від
неї (зокрема — наявність «двох світів»
|
Детальне
зображення реального життя, дослідження закономірностей його розвитку
|
Абсолютизація
творчої уяви
митця
|
Домінування
наукових методів підходу до зображуваного: дослідження та пояснення
явищ і
закономірностей реального життя
|
Заперечення
раціоналізму,
прагнення
до всього ірраціонального, містичного; звеличення «життя духу», культ
почуттів
|
Логічність,
«раціоцентризм», детальне дослідження та майже науковий аналіз зображуваного
|
Романтична
умовність, ідеалізація, надмірне згущення
фарб
|
Принцип
життєподібності, аналіз суспільних, зокрема економічних, аспектів,
особистості
|
історизм
романтизму (історичний та місцевий колорит) — це переважно пишна декорація, розкішне тло твору
|
сторизм
реалізму (чітке усвідомлення
плинності,
мінливості часу) — це засіб дослідження першовитоків та історичних коренів
певних суспільних явищ
|
Романтизація
минулого
|
Увага
до проблем сучасності
|
Ігнорування
буденності, естетизація усього екзотичного,
незвичайного,
ексклюзивног
|
Естетичне
«узаконення» раніше «неестетичних» тем, образів, мотивів: описів буденної
праці,
жахливих умов життя нижчих прошарків суспільства, потворних у своїй тупості
та
ницості
людей різних суспільних станів
|
Акцент на
усьому ексклюзивному, несхожому, неповторному
|
Пошук
спільного й типового навіть у неподібному
|
Домінування
естетико-гедоністичної
(естетична насолода)
функції
мистецтва
|
Домінування когнітивної (пізнавальної) і
дидактичної (виховної) функцій мистецтв
|
Герой
літературного твору
|
|
«Винятковий
характер у виняткових обставинах»
|
«Типовий
характер у типових обставинах»
|
Загадковий
одинак-індивідуаліст,
який перебуває в полоні
фатальних
пристрастей
|
Людина
конкретної професії, яка займається своєю буденною роботою: селянин,
робітник, чиновник, лихвар, слідчий
|
Носій
однієї незмінної
пристрасті
|
Складна
суперечлива особистість, яка постійно змінюється
|
Самотня
людина, вигнанець
суспільства
|
Взаємодія
людини і суспільства; роль
природно історичного середовища у
формуванні і розвитку людини та суспільств
|
Герой
має загадкове минуле
|
Життя
персонажа описане надзвичайно
детально
|
Художній час і
простір
|
|
Зображення
далеких епох (передовсім доби Середньовіччя)
|
Зображення
добре знайомої читачам сучасності
|
Незвичайні,
екзотично далекі
(часто
вигадані) краї
|
Реальні,
добре знайомі читачам місця
|
Система жанрів
|
|
Перевага
ліричних жанрів
|
Перевага
епічних жанрів
|
Поміж
жанрів епосу — домінування історичного роману
|
Поміж
жанрів епосу — домінування соціально-психологічного роману (про сучасність
|
Реалізм - літературний напрям, який характеризується
правдивим і всебічним відображенням дійсності на основі типізації життєвих
явищ. Починаючи з 30-х pp. XIX ст. набуває розвитку у Франції, а згодом в інших
європейських літературах. На відміну від романтизму, який зосереджував увагу на
внутрішньому світі людини, основною для реалізму стає проблема взаємин людини і
середовища, впливу соціально-історичних обставин на формування духовного світу
(характеру) особистості. Замість інтуїтивно-почуттєвого світосприйняття на
перше місце в літературі висувається пізнавально-аналітичне начало, а типізація
дійсності утверджується як універсальний спосіб художнього узагальнення. Першим
теоретиком реалізму вважається художник Ж.-Д.-Г. Курбе, який у передмові до
каталогу виставки своїх творів під назвою «Реалізм» (1855), обґрунтував
програмові засади напряму. Розробку теоретичної бази продовжили письменники
Шанфлорі та Л.-Е.-Е. Дюранті, які виступили з деклараціями на сторінках журналу
«Реалізм» (1856—1857).
Визначальні риси реалізму:
- раціоналізм, раціоцентричний психологізм (ототожнення психіки і свідомості, недооцінка позасвідомих процесів);
- правдиве, конкретно-історичне, всебічне зображення типових подій і характерів у типових обставинах при правдивості деталей;
- принцип точної відповідності реальній дійсності усвідомлюється як критерій художності, як сама художність;
- характер і вчинки героя пояснюються його соціальним походженням та становищем, умовами повсякденного життя;
- конфліктність (драматизація) як сюжетно-композиційний спосіб формування художньої правди;
- вільна побудова творів;
- превалювання (перевага) епічних, прозових жанрів у літературі, послаблення ліричного струменя мистецтва;
- розв'язання проблем на основі загальнолюдських цінностей.
XIX ст. дало світовій літературі таких видатних письменників-реалістів, як Стендаль,
П. Меріме, О. Бальзак (Франція); Ч. Діккенс,
У. Теккерей, Т. Гарді, Ш. Бронте (Англія);
Ф. Достоєвський, Л. Толстой, А. Чехов (Росія).
Серед українських реалістів — Марко Вовчок, І. Нечуй-Левицький, Панас Мирний, Іван Франко.
Визначальні риси реалізму:
- раціоналізм, раціоцентричний психологізм (ототожнення психіки і свідомості, недооцінка позасвідомих процесів);
- правдиве, конкретно-історичне, всебічне зображення типових подій і характерів у типових обставинах при правдивості деталей;
- принцип точної відповідності реальній дійсності усвідомлюється як критерій художності, як сама художність;
- характер і вчинки героя пояснюються його соціальним походженням та становищем, умовами повсякденного життя;
- конфліктність (драматизація) як сюжетно-композиційний спосіб формування художньої правди;
- вільна побудова творів;
- превалювання (перевага) епічних, прозових жанрів у літературі, послаблення ліричного струменя мистецтва;
- розв'язання проблем на основі загальнолюдських цінностей.
XIX ст. дало світовій літературі таких видатних письменників-реалістів, як Стендаль,
П. Меріме, О. Бальзак (Франція); Ч. Діккенс,
У. Теккерей, Т. Гарді, Ш. Бронте (Англія);
Ф. Достоєвський, Л. Толстой, А. Чехов (Росія).
Серед українських реалістів — Марко Вовчок, І. Нечуй-Левицький, Панас Мирний, Іван Франко.
ЗАПИШИ У РОБОЧИЙ ЗОШИТ
ІСТОРИЧНИЙ РОМАН
– роман, побудований на історичному матеріалі, відтворює у художній формі певну
епоху, період історії.
СОЦІАЛЬНО-ПОБУТОВИЙ РОМАН – основний різновид реалістичного роману, для якого
характерна ідеологізація приватного життя, побуту персонажів.
АВТОБІОГРАФІЧНИЙ РОМАН – жанровий різновид роману, в якому головним
персонажем виступає сам автор, а події, вміщені у фабулу, є достовірними з його
життя.
ПСИХОЛОГІЧНИЙ РОМАН – різновид роману, в якому відтворено внутрішні
переживання особистості, духовну еволюцію, пошуки й суперечності героя, що
зумовлюють його вчинки та поведінку.
ФІЛОСОФСЬКИЙ РОМАН – різновид роману, в якому безпосередньо викладено
світоглядну або етичну позицію автора.
Перевір себе!
Знайти правильну відповідь:
Знайти
правильну відповідь:
1. Реалізм – це літературний напрям, який закінчує
своє формування:
А
у ХІХ ст.;
В у ХХ ст.;
Б
у ХУІІІ
ст.;
Г у ХУІІ ст.
2. Вищим ступенем реалізму є:
А
античний
реалізм;
В реалізм епохи Середньовіччя;
Б критичний
реалізм; Г
магічний реалізм.
3. Термін «реалізм» правдиве художнє зображення:
А фантастичного
світу;
В прикрашеної дійсності;
Б світу екзотичних країн;
Г об’єктивної дійсності.
4. Реалісти показували характери героїв:
А
однопланово, зображуючи тільки негативні та позитивні риси;
Б
у розвитку;
В
у різноманітності конкретно-історичних та побутових відносин;
Г
статичними.
Дайте визначення:
Дарвінізм
-____________________________________________________
______________________________________________________________
Фемінізм
- ____________________________________________________
______________________________________________________________
Позитивізм
- __________________________________________________
______________________________________________________________
Лібералізм
- ___________________________________________________
Читаємо твори, які будуть вивчатися
у 10 класі:
1. Стендаль (1783-1842). «Червоне і чорне»
2. Онорé де Бальзак (1799–1850). “Гобсéк”
3. Фéдір Достоєвський (1821–1881). «Злочин і кара».
4. Лев Толстой (1828–1910) «Анна Кареніна»
5. Óскар Уайльд (1854–1900). «Портрет Доріана Грея».
Немає коментарів:
Дописати коментар