Сторінки

неділя, 8 грудня 2019 р.

Урок №12


Розвиток мовлення(усно) за  повістю-казкою Е.Т.А. Гофмана  «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер»   
Твір-роздум на тему:  «Звідки беруться Цахеси?»

Матеріали до уроку

Словникова робота



Особливим видом комічного в літературі є гротеск (від фр. grotesque — химерний, незвичайний, італ. grotta — грот, підземелля) — це художній засіб, який поєднує у фантастичній формі жахливе і смішне, потворне й високе та розкриває алогізм життєвих явищ.
Алогі́зм —що-небудь безглузде; те, що суперечить логіці; // Літературний прийом, який полягає в навмисному порушенні (розриві) логічного зв’язку з метою створення комізму, іронії і т. ін.


Повторення
 Ернст Теодор Амадей  Гофман.  «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер»
Автопортрет. Гофман

Памятка 
Жанр — казка (дія відбувається у казковій країні, серед героїв є маги, феї, які впливають на життя людей, чарівні речі, чарівні перетворення.) 
«Казка про реальне» — сатирична історія тогочасної Німеччини
Тема— показ духовно обмеженого світу філістерів, у якому немає місця ентузіастам.
Ідея — засудження засліпленого суспільства, що втратило ціннісні орієнтири, яке не тільки приймає, а ще й у якомусь патологічному самозабутті творить собі кумира.
Головна думка казки втілена у феномені Цахеса. Суть його в тім, що деякі люди можуть привласнювати чужу працю, таланти, заслуги та ще й здаватися не тими, ким вони є насправді. Провина Цахеса в тому, що в душі його не прокинувся внутрішній голос, який сказав би: «Ти не той, ким тебе бачать, але постарайся зрівнятися з тими, на чиїх крилах ти, неміцний, безкрилий, летиш вгору».
Проблематика.  «Крихітка Цахес» — твір сатиричний. Тут гостро висміюється уся державна система (духовне і матеріальне життя, нікчемні, зате з великими претензіями, спроби реформ, система чинів, соціальна психологія, убогість обивателів, догматизм університетської науки), а також зачіпаються теми: грошей і влади; морально-етичних проблем; кохання; освіти; добра і зла; творчої людини і бездуховного філістера.
Двоплановість: світ поетичної мрії (сприйняття високої поезії, музики, краси, природи, чар, мрійливість, казкова країна Джіністан) та світ реальної буденності (князівство Барсануф, Керепес, запровадження освіти, вигнання з країни чар, поезії, фей)
Реалістичні і фантастичні персонажі
Реалістичні — Бальтазар (мрійник), Фабіан (раціоналіст), Мош Терпін (професор природничих наук), Кандіда, жителі князівства, правитель Пафнутій, князь Барназуф;
 Фантастичні — фея Рожа-Гожа, маг Проспер Альпанус.) Окремі персонажі живуть одночасно у двох світах. Маг Проспер Альпанус — лікар, фея Розабельверде матінка-настоятелька сирітського будинку. Дія чарівних сил: від когось відчужується краса, від когось — талант і мудрість і миттєво передаються Цахесу, що викликає неймовірний захват публіки.



Зразок твору
Звідки беруться Цахеси?
Найяскравішим представником німецького романтизму є Ернст Теодор Амадей Гофман. Перу цього письменника належить ціла низка творів, які ввійшли до золотого фонду світової літератури. Одним із найцікавіших є повість-казка  Гофмана "Малюк Цахес" — надзвичайно яскравий сатиричний твір.
У цьому творі Гофман розвиває популярний фольклорний мотив про чудодійне волосся. Добра фея з жалості дарує маленькій потворній істоті Цахесу три чарівні волосинки. Завдяки їм усе значне й талановите, що відбувається або промовляється за присутності Цахеса, приписується саме йому. А ось гидкі вчинки самого малюка приписують оточуючим його людям. Цахес робить блискавичну і блискучу кар'єру. Малюка вважають за найгеніальнішого поета. Цахес стає таємним радником, а згодом і міністром. Страшно подумати, яких ще висот зміг би досягти потворний малюк, але вчасне втручання доброго чарівника кладе край його химерній кар'єрі. Втративши три чарівні волосинки, Цахес стає тим, чим він є насправді, — потворною подобою людини. Тепер ті, хто з насолодою підкорявся малюкові, глузують з нього. Рятуючись від колишніх прихильників, Цахес кидається у нічний горщик, де гине.
З великою силою Гофман втілює у своєму творі образ Цахеса. Малюк є тією людиною, яка привласнює результати чужої праці, чужі заслуги та чесноти. За Гофманом, три золоті волосинки, подаровані феєю, є символом золота, тобто грошей, їхньої безмежної влади над суспільством. Звідки ж беруться люди того ґатунку, яких можна назвати цахесами? Гофман дає кілька версій їх походження. Це є засліплене суспільство, яке в повному самозабутті творить собі кумира, прояви потойбічних чарівних сил, влада гаманця, просто людське божевілля. До того ж, Гофман простежує весь шлях поклоніння фальшивому кумирові: від захоплення й обожнювання до смертельного жаху перед черговим тираном. Не треба думати, що автор висміює тільки нікчемну і потворну істоту Цахеса. Мішенню для стріл сатири насамперед є суспільство, вражене сліпотою. Своїм твором Гофман блискуче доводить, що цахеси живуть і працюють лише завдяки нікчемності суспільства, що їх вивело на вершину життя. Тому не дивно, що в країні, де панує малюк Цахес, бракує моралі, любові, щирості. На жаль, автор, поставивши точний діагноз хворому суспільству, не дає рецептів лікування хвороби.
Гофман виводить на суспільну сцену також антипода малюка Цахеса — студента Бальтазара. Це типовий романтичний герой. Він є натурою насамперед творчою, яка протистоїть підгнилому суспільству. Але автор іронізує і над цим персонажем: Бальтазар швидко перестав цікавитися суспільними проблемами, вдовольнившись легким щастям обивателя. Він одружується із своєю коханою, молоде подружжя оселяється в затишному сільському будиночку, і душі Бальтазара та красуні Кандіди засинають навіки.

У сьогоденному суспільстві казка "Малюк Цахес" звучить дуже гостро. В реальному житті не існує чаклунів, але цахеси займають найвищі пости, і годі їх звідти викурити. І саме цахеси одружуються з прекрасними кандідами, і саме вони купують собі за народні кошти затишні хатинки десь на межі географії. А ось на бальтазарів чекають зовсім інші речі — ганьба, вигнання, ув'язнення, смерть. Сьогоднішні молоді українці зобов'язані замислитися над "Малюком Цахесом", бо саме від них певною мірою залежить подальша доля нашої держави. Тільки одне відомо абсолютно точно: краще висміювати ницих цахесів, ніж плазувати перед ними, краще нищити цахесів, ніж підкорятися їх огидній владі.
Завдання. Написати твір-роздум  за  повістю-казкою 
Е.Т.А. Гофмана  «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер» на тему: "Звідки беруться Цахеси?"  

Немає коментарів:

Дописати коментар