Розвиток
мовлення(усно) за
повістю-казкою Е.Т.А. Гофмана
«Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер»
Твір-роздум
на тему: «Звідки беруться Цахеси?»
Матеріали до уроку
Словникова робота
Повторення
Ернст Теодор Амадей Гофман. «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер»
Автопортрет. Гофман
Пам’ятка
Зразок твору
Звідки беруться Цахеси?
Особливим видом комічного в літературі є
гротеск (від фр. grotesque — химерний, незвичайний, італ. grotta — грот, підземелля) — це художній засіб, який поєднує у
фантастичній формі жахливе і смішне, потворне й високе та розкриває алогізм
життєвих явищ.
Алогі́зм —що-небудь безглузде; те, що суперечить логіці; // Літературний
прийом, який полягає в навмисному порушенні (розриві) логічного зв’язку з метою
створення комізму, іронії і т. ін.
Словник української мови: в 11 тт. / АН УРСР. Інститут
мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. — К.: Наукова думка, 1970—1980. —
Т. 1. — С. 35.
Повторення
Ернст Теодор Амадей Гофман. «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер»
Автопортрет. Гофман
Пам’ятка
Жанр — казка (дія відбувається у казковій країні, серед героїв
є маги, феї, які впливають на життя людей, чарівні речі, чарівні перетворення.)
«Казка про реальне» — сатирична історія тогочасної Німеччини
Тема— показ духовно обмеженого світу філістерів, у якому немає місця
ентузіастам.
Ідея — засудження засліпленого суспільства, що втратило ціннісні
орієнтири, яке не тільки приймає, а ще й у якомусь патологічному самозабутті
творить собі кумира.
Головна думка казки втілена у феномені Цахеса.
Суть його в тім, що деякі люди можуть привласнювати чужу працю, таланти,
заслуги та ще й здаватися не тими, ким вони є насправді. Провина Цахеса в тому,
що в душі його не прокинувся внутрішній голос, який сказав би: «Ти не той, ким
тебе бачать, але постарайся зрівнятися з тими, на чиїх крилах ти, неміцний,
безкрилий, летиш вгору».
Проблематика. «Крихітка
Цахес» — твір сатиричний. Тут гостро висміюється уся державна система
(духовне і матеріальне життя, нікчемні, зате з великими претензіями, спроби
реформ, система чинів, соціальна психологія, убогість обивателів, догматизм
університетської науки), а також зачіпаються теми: грошей і влади;
морально-етичних проблем; кохання; освіти; добра і зла; творчої людини і
бездуховного філістера.
Двоплановість: світ поетичної мрії
(сприйняття високої поезії, музики, краси, природи, чар, мрійливість, казкова
країна Джіністан) та світ реальної буденності (князівство Барсануф, Керепес,
запровадження освіти, вигнання з країни чар, поезії, фей)
Реалістичні і фантастичні персонажі
Реалістичні — Бальтазар (мрійник),
Фабіан (раціоналіст), Мош Терпін (професор природничих наук), Кандіда, жителі
князівства, правитель Пафнутій, князь Барназуф;
Фантастичні —
фея Рожа-Гожа, маг Проспер Альпанус.) Окремі персонажі живуть одночасно у двох
світах. Маг Проспер Альпанус — лікар, фея Розабельверде
матінка-настоятелька сирітського будинку. Дія чарівних сил: від когось
відчужується краса, від когось — талант і мудрість і миттєво передаються
Цахесу, що викликає неймовірний захват публіки.
Звідки беруться Цахеси?
Найяскравішим представником німецького романтизму є Ернст Теодор Амадей Гофман. Перу цього письменника належить ціла низка творів, які ввійшли до золотого фонду світової літератури. Одним із
найцікавіших є повість-казка Гофмана "Малюк Цахес" — надзвичайно яскравий
сатиричний твір.
У цьому творі Гофман розвиває популярний фольклорний мотив про
чудодійне волосся. Добра фея з жалості дарує маленькій потворній істоті Цахесу
три чарівні волосинки. Завдяки їм усе значне й талановите, що відбувається або
промовляється за присутності Цахеса, приписується саме йому. А ось гидкі вчинки
самого малюка приписують оточуючим його людям. Цахес робить блискавичну і
блискучу кар'єру. Малюка вважають за найгеніальнішого поета. Цахес стає таємним
радником, а згодом і міністром. Страшно подумати, яких ще висот зміг би досягти
потворний малюк, але вчасне втручання доброго чарівника кладе край його
химерній кар'єрі. Втративши три чарівні волосинки, Цахес стає тим, чим він є
насправді, — потворною подобою людини. Тепер ті, хто з насолодою
підкорявся малюкові, глузують з нього. Рятуючись від колишніх прихильників,
Цахес кидається у нічний горщик, де гине.
З великою силою Гофман втілює у своєму творі образ Цахеса.
Малюк є тією людиною, яка привласнює результати чужої праці, чужі заслуги та
чесноти. За Гофманом, три золоті волосинки, подаровані феєю, є символом золота,
тобто грошей, їхньої безмежної влади над суспільством. Звідки ж беруться люди
того ґатунку, яких можна назвати цахесами? Гофман дає кілька версій їх
походження. Це є засліплене суспільство, яке в повному самозабутті творить собі
кумира, прояви потойбічних чарівних сил, влада гаманця, просто людське
божевілля. До того ж, Гофман простежує весь шлях поклоніння фальшивому
кумирові: від захоплення й обожнювання до смертельного жаху перед черговим
тираном. Не треба думати, що автор висміює тільки нікчемну і потворну істоту
Цахеса. Мішенню для стріл сатири насамперед є суспільство, вражене сліпотою.
Своїм твором Гофман блискуче доводить, що цахеси живуть і працюють лише завдяки
нікчемності суспільства, що їх вивело на вершину життя. Тому не дивно, що в
країні, де панує малюк Цахес, бракує моралі, любові, щирості. На жаль, автор,
поставивши точний діагноз хворому суспільству, не дає рецептів лікування
хвороби.
Гофман виводить на суспільну сцену також антипода малюка Цахеса —
студента Бальтазара. Це типовий романтичний герой. Він є натурою насамперед
творчою, яка протистоїть підгнилому суспільству. Але автор іронізує і над цим
персонажем: Бальтазар швидко перестав цікавитися суспільними проблемами,
вдовольнившись легким щастям обивателя. Він одружується із своєю коханою,
молоде подружжя оселяється в затишному сільському будиночку, і душі Бальтазара
та красуні Кандіди засинають навіки.
У сьогоденному суспільстві казка "Малюк Цахес" звучить
дуже гостро. В реальному житті не існує чаклунів, але цахеси займають найвищі
пости, і годі їх звідти викурити. І саме цахеси одружуються з прекрасними
кандідами, і саме вони купують собі за народні кошти затишні хатинки десь на
межі географії. А ось на бальтазарів чекають зовсім інші речі — ганьба,
вигнання, ув'язнення, смерть. Сьогоднішні молоді українці зобов'язані
замислитися над "Малюком Цахесом", бо саме від них певною мірою
залежить подальша доля нашої держави. Тільки одне відомо абсолютно точно: краще
висміювати ницих цахесів, ніж плазувати перед ними, краще нищити цахесів, ніж
підкорятися їх огидній владі.
Завдання. Написати твір-роздум за повістю-казкою
Е.Т.А. Гофмана «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер» на тему: "Звідки беруться Цахеси?"
Немає коментарів:
Дописати коментар